Om du säljer IT-produkter och IT-tjänster kan det vara bra för försäljningen att synas på ett bra sätt digitalt. I dagsläget är det en nödvändighet att synas och finnas digitalt. Att ta hjälp av en webbyrå som kan bygga upp en webbplats från grunden är ett smart drag. Men det är bara halva arbetsprocessen. Nästa fas är att marknadsföra den nya webbsidan i digitala kanaler för att öka trafiken. Genom att öka trafiken till din webbplats kan du öka försäljningen av dina IT-tjänster. Bra digital marknadsföring kan också konvertera fler besökare till betalande kunder. Om du inte är väl bevandrad inom området är det bäst att anlita proffs som kan sin sak. Professionella digitala marknadsförare vet vad som krävs och vilka verktyg som är bra att använda. Det kommer förmodligen att vara en lönsam investering.
Det råder konkurrens på marknaden
Om du enbart säljer IT-produkter i dagsläget kan det vara en bra idé att sadla om till att också sälja IT-tjänster. Att bara sälja produkter kan vara farligt med tanke på hur marknaden har utvecklats det senaste åren. Just nu är produktförsäljning inom IT extremt konkurrensutsatt och konkurrensen om att sälja produkter bara ökar. De kunder som köper IT-produkter är inte alltid lojala och det är för en kund svårare att köpa en produkt än en tjänst. Om du endast säljer produkter riskerar du att tappa kunder till konkurrenter som säljer tjänster.
IT-tjänster ger löpande intäkter
Att sälja IT-tjänster är som att sälja prenumerationer där kunden köper en tjänst av dig. Det kan exempelvis vara att du ska se över IT-säkerheten eller tillhandahåller ett mjukvarusystem. En av de största fördelarna med IT-tjänster är att kunden betalar månadsvis och du därmed får löpande intäkter. Genom att sälja en tjänst är det också lättare att bygga upp en bra kundrelation. Att sälja en tjänst istället för en produkt gör det också lättare att ta betalt för rådgivning och sådant som många kunder tar för givet att de får på köpet om de köper en produkt. Att börja sälja IT-tjänster nu är mycket enklare än vad det var för tio år sedan. Skillnaden mellan IT-produkter och IT-tjänster är att när kunden köper en IT-produkt, måste kunden själv stå för hanteringen och kompetensen kring produkten. Men med en IT-tjänst får kunden din kompetens och expertis på köpet. Det är mycket lättare för kunden när allt outsourcas. Tröskeln för att köpa en tjänst blir därmed mycket lägre än att köpa en IT-produkt.